سرم ویتامین C

سرم ویتامین C

فواید و خواص سرم ویتامین C


سرم ویتامین C فواید زیادی برای پوست دارد. به عنوان مثال ویتامین C:


1. برای انواع پوست بی خطر است.



ویتامین c موضعی دارای عامل ایمنی بالایی است و اکثر افراد می توانند مدت طولانی بدون هیچ واکنشی از آن استفاده کنند. ویتامین C همچنین برای استفاده در سایر محصولات مراقبت از پوست ، از جمله محصولات حاوی SPF ، اسید آلفا هیدروکسی و رتینول ، ایمن است. با این حال ، گفته می شود که ویتامین C ممکن است باعث تحریک خفیف پوست در غلظت های بالاتر از 20 ٪ شود. به همین دلیل ، غلظت آن در محصولات مراقبت از پوست اغلب بین 10 تا 20 درصد متفاوت است.


2. سرم ویتامین C آبرسانی می کند



طبق تحقیقات ، ویتامین c موضعی به شکل اسید اسکوربیک به راحتی به پوست نفوذ می کند. یک مطالعه همچنین نشان داد که فسفات اسکوربیل منیزیم (یک مشتق ویتامین C دیگر که برای مراقبت از پوست استفاده می شود) اثر هیدراتاسیون دارد. تبخیر نامحسوس آب از سطح پوست را کاهش می دهد و باعث می شود پوست رطوبت خود را بهتر حفظ کند.


3. باعث درخشندگی و درخشندگی پوست می شود.



ویتامین C به محو شدن رنگدانه ها کمک می کند که به پوست ظاهری درخشان می بخشد. یک مطالعه نشان داد که استفاده از ویتامین C تولید ملانین (رنگدانه ای که مسئول رنگ پوست است) را مهار می کند. با مهار تولید ملانین توسط ویتامین C ، ظاهر پوست روشن تر می شود.


4. به کاهش التهاب و قرمزی کمک می کند.

ویتامین C می تواند به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل کند زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی است. به عبارت دیگر ، پوست شما را آرام می کند و تورم را کاهش می دهد. عملکرد ضد التهابی ویتامین C:

    رادیکال های آزاد که باعث آسیب اکسیداتیو می شوند را خنثی می کند.
    با بهینه سازی عملکرد ایمنی از التهاب جلوگیری می کند.

علاوه بر این ، خواص ضد التهابی ویتامین C می تواند قرمزی پوست را از بین ببرد. کاهش لکه های تیره و از بین بردن قرمزی به دلیل استفاده از سرم ویتامین C پوست را شفاف می کند.


5. سرم ویتامین C لکه های تیره پوست را از بین می برد

از آنجا که ویتامین C تولید ملانین را مهار می کند ، می تواند رنگدانه های بیش از حد (لکه های تیره پوست) را تسکین دهد. Hyperpigmentation زمانی رخ می دهد که تولید ملانین در مناطق خاصی از پوست بیش از حد افزایش می یابد. هایپرپیگمانتاسیون در اثر عوامل مختلفی مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید ، پیری و آکنه ایجاد می شود. ویتامین C سنتز ملانین را با کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز مهار می کند. به همین دلیل ، به طور گسترده ای برای از بین بردن لکه های تیره استفاده می شود.


6. سیاهی و تاریکی زیر چشم را کاهش می دهد.



سرم ویتامین C با آبرسانی به پوست خطوط ریز اطراف چشم را از بین می برد. اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی موثرتر است ، اما برخی معتقدند که می تواند حلقه های تیره زیر چشم را نیز کاهش دهد.

در یک مطالعه کوچک ، محققان اثربخشی سه درمان مختلف را برای کاهش سیاهی دور چشم مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که مزوتراپی با محلول های حاوی ویتامین C به طور قابل توجهی سیاهی دور چشم را تسکین می دهد. با این حال ، برخی از شرکت کنندگان در این مطالعه احساس سوزش را گزارش کردند.

برای از بین بردن تیرگی زیر چشم ، می توانید راه حل های دیگری مانند کمپرس سرد یا محصولات حاوی رتینول را نیز امتحان کنید. پوست زیر چشم نازک و حساس است ، بنابراین بهتر است از محصولاتی که به طور خاص در اطراف چشم طراحی شده اند استفاده کنید.


7. تولید کلاژن یکی از خواص سرم ویتامین C است

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با افزایش سن کاهش می یابد. با کاهش کلاژن ، خطوط ظریف و چین و چروک روی پوست ظاهر می شود. نشان داده شده است که ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند. در واقع ، سنتز کلاژن بدون ویتامین C امکان پذیر نیست ، زیرا وجود آن برای فعالیت آنزیم های درگیر در سنتز کلاژن (پرولیل هیدروکسیلاز و لیزیل هیدروکسیلاز) ضروری است. همچنین می توانید تولید کلاژن را از طریق رژیم غذایی خود افزایش دهید.



8. از افتادگی پوست جلوگیری می کند.



تولید کلاژن با قدرت و خاصیت ارتجاعی پوست همراه است. وقتی سطح کلاژن شروع به کاهش می کند ، پوست شما ممکن است شل تر شود. استفاده از سرم ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می دهد و پوست را محکم تر و روشن تر می کند. ویتامین C می تواند از افتادگی پوست در برابر پیری ، استرس اکسیداتیو یا کاهش وزن شدید جلوگیری کند.


9. از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند.



قرار گرفتن بیش از حد در معرض آلاینده ها یا نور خورشید ماوراء بنفش با کاهش سطح ویتامین C در پوست همراه است. آسیب پوستی ناشی از نور خورشید توسط مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود. اینها اتم هایی هستند که یک الکترون را از دست داده اند و به دنبال اتم هایی هستند که بتوانند یک الکترون را از آنها بگیرند. این فرآیند می تواند به شدت به پوست آسیب برساند.

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها الکترون ها را به مولکول های بی ضرر تبدیل می کنند و از سلول های سالم پوست با دادن رادیکال های آزاد محافظت می کنند.


10. در بهبود آفتاب سوختگی موثر است.


ویتامین C علاوه بر به حداقل رساندن قرمزی ، سرعت جایگزینی سلول را افزایش می دهد ، به این معنی که سلول های آسیب دیده را با سلول های سالم جدید جایگزین می کند. شواهد نشان می دهد که استفاده موضعی از ویتامین C (همراه با ویتامین E و سایر ترکیبات) آسیب ناشی از نور ماوراء بنفش خورشید (آفتاب سوختگی) را کاهش می دهد. علاوه بر این ، این ترکیب همچنین می تواند التهاب ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد. مهم است که توجه داشته باشید که ویتامین C به تنهایی تأثیر کمی بر تسکین آفتاب سوختگی دارد.


11. سرم ویتامین C به بهبود زخم ها کمک می کند

با توجه به تاثیر ویتامین C بر آفتاب سوختگی ، جای تعجب نیست که مصرف موضعی آن می تواند روند بهبودی زخم را تسریع کند. هنگامی که زخم به سرعت بهبود می یابد ، خطر التهاب ، عفونت و زخم کاهش می یابد. در واقع کمبود ویتامین C باعث بهبود بیشتر زخم می شود.

مصرف مکمل ویتامین c خوراکی نیز می تواند به بهبود زخم ها کمک کند. تحقیقات نشان داده است که مکمل ویتامین C با بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی بدن تاثیر مثبتی بر بهبود پوست دارد. از آنجا که این ویتامین تولید کلاژن را افزایش می دهد و بهبود زخم با تشکیل کلاژن همراه است.


نحوه استفاده از سرم ویتامین C


سرم ویتامین C را در مکانی خشک و تاریک و دور از گرمای شدید نگه دارید و قبل از مصرف حتما تاریخ انقضا آن را بررسی کنید. تیره شدن یا تغییر رنگ سرم نشان دهنده اکسیداسیون ویتامین C است.معمولا استفاده از چنین محصولی خطرناک نیست ، اما فایده زیادی برای پوست نخواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که سرم ویتامین C دارای فرمولاسیون بدون آب است تا ثبات و جذب آن افزایش یابد. همچنین رنگ بطری محصول باید مات باشد و هوا نمی تواند به آن نفوذ کند.

ویتامین C موضعی برای اکثر افراد بی ضرر است ، اما همه محصولات پوستی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. برای ارزیابی خطر واکنش آلرژیک ، همیشه باید قبل از مصرف هر محصولی یک آزمایش پوستی انجام دهید. مقدار کمی از محصول را روی ناحیه کوچکی از ساعد یا مچ دست خود بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر پوست شما واکنش نشان نداد ، می توانید آن را روی صورت خود بمالید.

هنگامی که از یک محصول برای مدت طولانی استفاده می کنید ، ممکن است پوست شما به تدریج به آن واکنش نشان دهد. بنابراین بهتر است یکی یکی با فاصله چند هفته از محصولات جدید استفاده کنید. اگر پس از مصرف سرم ویتامین C دچار جوش ، قرمزی یا کهیر شدید ، استفاده از آن را متوقف کنید.

سرم ویتامین C معمولا یک یا دو بار در روز استفاده می شود. ابتدا پوست خود را بشویید و خشک کنید ، سپس در صورت خروج از خانه از سرم ویتامین C ، مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. هنگام استفاده از محصولات پوستی باید دستان شما تمیز باشد.

سرم ویتامین C را می توان در کنار سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد ، با این حال محصولات حاوی نیاسینامید (نوعی ویتامین B3) ممکن است اثربخشی آن را کاهش دهد.
عوارض جانبی و خطرات احتمالی


نظرات بازدیدکنندگان