رتینول چیست؟

رتینول چیست؟

برای اینکه برنامه های مراقبت از پوست شما موثر باشد ، باید علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت و استفاده منظم از آنها ، از محصولات مراقبت از پوست خود نیز آگاه باشید. شما باید نوع پوست خود را بشناسید ، مشکلات پوستی خود را بشناسید و با شناخت محصولات و ترکیباتی که برای پوست شما مفید هستند ، محصولات مناسب را برای خود انتخاب کنید. البته مشاوره و مشاوره با متخصصین پوست در اولویت است ، اما کسب اطلاعات عمومی در مورد پوست و مکمل های مفید برای پوست نیز می تواند بسیار مفید باشد. در این مقاله قصد داریم رتینول را معرفی کنیم که یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین ترکیبات برای مراقبت از پوست است. با ما همراه باشید

رتینول چیست؟



رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین ترکیبات مراقبت از پوست در بازار شناخته می‌شود. رتینوئید حالت پایه‌ی ویتامین A است و رتینول و رتین A، مشتقات آن هستند. رتین A حالت فعال رتینول بوده و قدرت بسیار بیشتری دارد به همین جهت خرید آن تنها با نسخه‌ی پزشک امکان‌پذیر است. رتینول ملایم‌ترین حالت این ماده است و استفاده از آن حتی بدون نسخه هم امکان‌پذیر است.

رتینول مزایای بالقوه زیادی برای مراقبت از پوست دارد، اما عوارض جانبی هم دارد که باید در نظر گرفت. در ادامه این مطلب به این مزایا و عوارض جانبی خواهیم پرداخت.

    هرآنچه باید درباره‌ی سرم پوست و انواع آن بدانید



رتینول چه کار می‌کند؟



قبل و بعد مصرف رتینول



بر عکس دیگر مواد مراقبت از پوست رتینول سلول‌های مرده را از پوست جدا نمی‌کند. مولکول‌های کوچکی که این ترکیب را تشکیل می‌دهند از لایه‌ی بیرونی پوست یعنی اپیدرم به لایه‌ی میانی یعنی درم می‌روند. هنگامی که رتینول در این لایه‌ی میانی پوست قرار می‌گیرد، به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این فرایند در نهایت منجر به تولید الاستین و کلاژن می‌شود. کلاژن و الاستین می‌توانند اثر پرکنندگی داشته باشند و موارد ذیل را در پوست کاهش دهند:

    خطوط ریز
    چین و چروک
    منافذی که بیش از حد بزرگ شده‌اند.

در نهایت، این مشتق ویتامین A یک نوع اثر لایه‌برداری بر روی سطح پوست دارد که می‌تواند به بهبود بافت پوست کمک کند.

البته رتینول گاهی برای کمک به درمان آکنه و اسکارهای مرتبط هم تجویز می‌شود با این وجود برای آکنه‌های شدید معمولا رتین A توسط پزشکان تجویز می‌شود و تا التهاب در بافت پوست و باکتری‌ها را هدف قرار دهد.
ریتنول کدام دسته از مشکلات پوستی را درمان می‌کند؟

رتینول چه می‌کند

این مشتق ویتامین A در وهله‌ی اول برای حل مشکلات پوستی زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

    خطوط ظریف پوست
    چین و چروک
    لکه های ناشی از نور خورشید و سایر علائم آسیب ناشی از نور خورشید، که گاهی اوقات پیری نور نامیده می‌شود.
    بافت ناهموار پوست
    ملاسما و سایر انواع هایپرپیگمانتاسیون

برای دستیابی به بهترین نتایج از محصولات حاوی این ترکیب، سعی کنید به طور روتین از این محصولات استفاده کنید. البته ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بهبودهای قابل توجهی را مشاهده کنید.
عوارض احتمالی مصرف رتینول

در حالی که رتینول توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده است، با این وجود ممکن است مصرف این ماده عوارضی را برای پوست به وجود بیاورد. افرادی که برای حل مشکلات پوستی‌شان از این ترکیب استفاده می‌کنند ممکن است پس از مدتی پوست‌شان خشک و تحریک شود. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    قرمزی برخی از نواحی پوست
    خارش پوست
    پوسته‌پوسته شدن برخی از نواحی پوست

برای کاهش این عوارض جانبی، سعی کنید به جای مصرف روزانه از رتینول یک شب در میان یا دو بار در هفته استفاده کنید. اگر همچنان دچار سوزش پوستی هستید، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. البته بهتر است حتی قبل از شروع استفاده از محصول رتینول با یک متخصص پوست صحبت کنید تا ببینید آیا این محصول برای پوست شما مناسب است یا خیر.

کمتر از ۱۰ درصد از افرادی که از این ماده استفاده می‌کنند ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را تجربه کنند، عوارضی که شامل موارد ذیل است:

    تشدید آکنه
    تشدید اگزما
    تغییر رنگ پوست
    حساسیت به نور
    تاول
    سوزش پوست
    تورم

استفاده از رتینول ۳۰ دقیقه پس از شستن صورت نیز ممکن است باعث کاهش سوزش پوست شود. در صورت استفاده همزمان از بیش از یک محصول حاوی رتینول، خطر عوارض جانبی شما ممکن است بیشتر باشد. برچسب‌های محصولات را با دقت بخوانید. به خصوص اگر ترکیبی از محصولات با برچسب «ضد پیری» یا برای آکنه را استفاده می‌کنید در خصوص استفاده همزمان این محصولات احتیاط کنید چرا که احتمالا حاوی رتینول هستند. همچنین به خاطر داشته باشید که به دلیل خطر حساسیت به آفتاب، رتینول‌ها بهتر است در شب استفاده شوند.

    ۱۱ دلیل قانع‌کننده برای افزودن سرم ویتامین C به روتین مراقبت از پوست

در هنگام مصرف رتینول به این موارد دقت کنید

    طبق گفته‌ی متخصصان پوست، قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است برخی از اثرات خشک‌کننده و تحریک‌کننده‌ی رتینول را تشدید کند. اگر از این ماده استفاده می‌کنید حتما پیش از خروج از منزل قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید، از محصولات ضد آفتاب با spf بالای ۲۵ استفاده کنید.
    به طور کلی توصیه می‌شود که افراد باردار از مصرف رتینول اجتناب کنند. اگر فکر می‌کنید باردار هستید یا قصد دارید در آینده‌ای نزدیک باردار شوید، در مورد مصرف رتینول با پزشکتان مشورت کنید.
    استفاده از رتینول ممکن است اگزما و روزاسه را تشدید کند. اگر اگزما و روزاسه‌ی فعال دارید از مصرف رتینول خودداری کنید.

در دوره‌ی مصرف رتینول چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه رتینول ها بدون نسخه در بازار عرضه می‌شوند با این وجود اگر مشکلات پوستی شدیدی دارید بهتر است قبل از مصرف یک محصول خاص حاوی این ماده با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا پوست‌تان مورد ارزیابی قرار گیرد و بهترین محصول برایتان تجویز شود.

همچنین اگر پس از گذشت چند هفته تغییری در پوست‌تان احساس نکردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا ترکیبات و فرمولاسیون‌های دیگری را برایتان تجویز کند. ترکیبات و درمان‌های قوی‌تری که معمولا به جای رتینول تجویز می‌شوند شامل موارد ذیل هستند:

    اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسیدهای گلیکولیک و سیتریک برای مبارزه با چروک و افتادگی پوست
    اسیدهای بتا هیدروکسی (اسید سالیسیلیک) برای کمک به بهبود بافت پوست و آکنه
    لایه‌بردارهای شیمیایی برای کمک به ریزش لایه بیرونی پوست (اپیدرم) برای بهبود یکنواختی و بافت پوست
    میکرودرم ابریژن که می‌تواند به بافت و یکنواختی پوست کمک کند.
    فیلر که می‌تواند خطوط ریز و چروک ها را پر کند.
    درمان با لیزر که می‌تواند برای رفع لک‌های پوستی، رنگدانه‌های قرمز و قهوه‌ای و یا جای زخم و جوش موثر باشد.



معرفی چند محصول کارآمد و موثر حاوی رتینول



در این بخش از مطلب پنج نمونه از محصولات محبوب و پرفروش حاوی ریتینول را برایتان معرفی خواهیم کرد. اما این نکته را هم اگر پوست حساسی دارید حتما قبل از استفاده از این محصولات با یک متخصص پوست مشورت کنید.


سرم ضدچروک اوردینری مدل Retinol 1% in Squalane

بسیاری از متخصصان پوست معتقدند برند اوردینری بهترین سرم‌های مراقبت از پوست را در جهان تولید می‌کند و این محصولات در ایران هم بسیار مورد توجه و پرطرفدار هستند. سرم ضد چروک رتینول اوردینری حاوی ۰.۱ درصد رتینول است و یکی از محبوب‌ترین محصولات رتینول در جهان محسوب می‌شود. این سرم با بهره‌گیری از ماده‌ی موثر رتینول همراه با عصاره‌های مختلف و ترکیبات فعال خود نه تنها بر چروک‌های سطحی و لک‌های پوستی شما تاثیرگذار است، بلکه منافذ پوستی را که موجب بروز جوش‌های مختلف و ایجاد آکنه می‌شود نیز از بین برده و پوستی جوان به شما خواهد بخشید.

با استفاده از این سرم نه تنها مشکلات پوستی خود را رفع خواهید کرد، بلکه سرعت پیری عمومی پوست‌تان را نیز به تعویق خواهید بخشید. در فرمولاسیون این نوع از سرم خود با حذف آب و جایگزینی ترکیب هیدروکربنی اسکوآلن به جای آن تلاش شده است تا پایداری بالا و عملکرد بهتری برای سرم رتینول ۱% اوردینری فراهم شود.

نظرات بازدیدکنندگان